ایجاد نمودار دماسنجی در اکسل

امکان ایجاد نمودارهای متنوع از قابلیتهای کلیدی نرم افزار اکسل است ، با ترکیب انواع نمودارها میتوان جهت خلق نمودارهای سفارشی برای ساخت داشبوردهای مدیریتی حرفه ای بهره برد.
در این مقاله قصد داریم ساخت نوعی نمودار ترکیبی را با هم مرور کنیم که همزمان با نمایش دو پارامتر، مقایسه این مقادیر را بصورت نوار پیشرفت یا نمودار دماسنجی نمایش میدهد .

دو نمودار از نوع clustered column ایجاد میکنیم و تیک secondry axis را برای نمودار داخلی فعال میکنیم. روی آیتمهای محور افقی که در مثال فوق ، ماهها هستند راست کلیک میکنیم و در منوی format axis > axis options تیک categories in reverse order را برمیداریم :

سپس روی خود نمودار راست کلیک کرده و در منوی Format data series > series options گزینه Secondry Axis را انتخاب و اسلایدر series over lap را روی مقدار کم و Gap wide را روی حداکثر قرار میدهیم :

در این حالت دو سری مقدار روی محور عمودی خواهیم داشت که هر کدام مربوط به یک نمودار است ، با کلیک راست روی سری مقادیر اضافه ، آنرا حذف میکنیم تا مقادیر نمودار عمودی هم یکسان شود.

برای نمونه در پروژه اکسل حسابداری معین از این نوع نمودار جهت مقایسه درآمد و هزینه استفاده شده است که میتوانید نمونه آنرا اینجا دانلود نمایید.

در صورت بروز سوال یا مشکل در بخش نظرات مطرح فرمایید.

Like(0)Dislike(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *